Az artroszkópos
tevékenység finanszírozása
Javaslat
2004. október 21.
Tudomásom szerint a mozgásszervi betegségek kódolásának
alapelveit 1992 - ben dolgozták ki, az azóta eltelt időben - nem mindig szakmai
megfontolások alapján - folyamatos módosítás történik. A rendszer
felülvizsgálata időszerűvé vált.
A ma érvényes pontértékek nem fejezik ki a szakmai
irányelvek változását, nem követik a megváltozott technikai követelményeket.
A szakmai testületek feladata és felelőssége a modern,
hatékony eljárások támogatása, de az ellátó rendszer zavartalan működése
érdekében a ma még gyakran végzett, nem modern eljárások időleges tolerálása is.
Áttekintve az érvényben lévő mozgásszervi betegségek sebészi
kezelésével foglalkozó kategóriákat és az egyes csoportokba sorolt
tevékenységeket, meggyőződtem arról, hogy a jogszabályban foglalt alapelvek
(ráfordítás, szakmai tartalom szerinti arányos besorolás) sok esetben nem
érvényesülnek.
Általános szempontok.
5, Az adott eljáráshoz tartozó kódok alapján minden ellátó
azonos HBCS pontot kapjon.
6, Az egy HBCS pontérték- kategóriába sorolt tevékenység
fejezze ki a beavatkozás szakmai és anyagi ráfordítási szintjét.
Az artroszkópiára
vonatkozó szempontok:
- Az artroszkópos eljárást elsősorban azon
betegségek ellátásában alkalmazzuk, amelyek korábban nyitott műtétet
igényeltek. (Az artroszkópos műtétek alatt az üvegporc nem szárad ki, a műtéti
területen kisebb a csíraszám, ezért a gyógyulás gyorsabb, ritkább a
posztoperatív gyulladás, izomgyengeség.)
- Ma már meghatározható azon betegségek köre,
amely megfelelő technikai felszereltség mellett csaknem száz százalékos
arányban fedett módszerrel végezhető, ezért ezekben az esetekben az artrotómiára a felszerelés hiányossága, vagy
az operáló orvos képzetlensége miatt kerül sor.
- A
minőségi ellátás feltétele a fejlődő technikai felszerelés és megfelelő
implantátum.
- Az akut ellátás támogatása a táppénzben
töltött időt és a maradandó károsodás mennyiségét csökkenti, mivel a beteg két
rehabilitációs időszak helyett csak egy utókezelési folyamatra, ennek
megfelelően lényegesen kevesebb táppénzes napra szorul. Az akut ellátás
magasabb pontszáma ezt a szakmai szempontot szolgálhatja.
- Az,
hogy az ellátás milyen osztályon történik, ne jelenjen meg a pontszámokban,
hiszen az ÁNTSZ meghatározza a tevékenységhez kötött működési feltételeket.
Amennyiben az ellátó ennek megfelel, semmi sem indokolja, hogy tevékenységét a
finanszírozó más kifizetési kategóriába sorolja.
- Finanszírozó határozza meg, hogy milyen
képi dokumentációt vár el az artroszkópiával foglalkozó ellátótól. A képi
dokumentáció minden ellátótól elvárható, felhasználható a szakértői és minőség
ellenőrzési munka során.
Módosítási javaslat és
annak indoklása
08P 396A Artroszkópia súlyszám: 0.61627
Átsorolásra javasolt testtájékot meghatározó betegségek „B”
S8320 A meniscus heveny sérülése
M2300 A meniscus
cystosus elváltozása
M2310 Discoid meniscus
(veleszületett)
M2320 A meniscus
rendellenessége régi szakadás vagy sérülés miatt
M2330 Egyéb meniscus
elváltozások
Átsorolásra javasolt beavatkozások:
Javaslat: 386B Kisebb
térdműtétek súlyszám 0.94391)
58040 Meniscectomia partialis arthroscopos
58044 Meniscectomia totalis arthroscopos
48054 Arthroscopos műtét (kivéve
térdizület)
Indoklás:
A meniscus sérülések ellátása az arthroszkópos tevékenység leggyakoribb,
egyben legigényesebb területe. Ez az ellátási forma hat a legérzékenyebben a
gyógyulás minőségére és egyben a táppénzes napok számára.
Megfelelően képzett rendszerben meniscus sérülés miatt
arthrotomiára az összes meniscuson végzett beavatkozás kevesebb, mint 1
százalékában
kerül sor.
Az arthrotomia meniscus sérülés esetén csak kivételes
indikációval indokolt, mivel a fedett ellátás precízebb, kevesebb kockázattal
jár, a beavatkozás után a kórházi ápolás rövidebb és a táppénzes napok száma is
kisebb.
A fenti érvek alapján
semmi sem indokolja, hogy a nyitott műtét elvégzéséért több HBCS pontot adjon a
finanszírozó. A
precíz műtéthez szükséges gyakori javításra cserére szoruló kéziműszerek, az
izületi borotva vagy vaporizáló eszköz használata, emeli a műtét költségét. A
meniscectomia átsorolását javasolnám.
A nyitott arthroscopos meniscus műtétet a jelenleg érvényben
lévő HBCS
Váll:
A jelenlegi rendszerben a kisebb térdműtétek társult
betegség nélkül (386B) kategóriába a reinsertio (58060) valamint az
arthroscopos labrum fixatio (82097) besorolása nem alkalmas megbízható
implantatum fedezésére ezért a stabilizáló vállműtétek, magasabb kategóriába
sorolását javaslom.
Az arthroscopos
meniscus refixatio
Németországban az összes meniscus műtét 2 %-a meniscus
refixatio, szakmai értéke ennek ellenére igen nagy, hiszen ez a beavatkozás
megelőzi a mechanikai katasztrófát, így az arthrosis kialakulását is
késlelteti.
A meniscus megtartó beavatkozásnak magasabb finanszírozási
kategóriába lenne a helye, mivel a precíz műtéti technika része az „all inside”
hátsó szarvrögzítő eljárás. A
porckárosodást ritkábban okozó módszer fogyóanyag igényes. A jelenleg
megállapított súlyszám nem teszi lehetővé ezen eljárások alkalmazását.
Az alsó határnap
alapján fejlett egészségügyi rendszerű országokban szokásos ellátási
gyakorlathoz hasonlóan az egynapos kategóriába sorolható eljárások sorát is ki
kellene terjeszteni a kisebb térdműtétek kategóriájára.
Artroszkópos
szalagműtétek
Indokolatlan az Arthroscopos szalagplasztikát (58055) a
kisebb térdműtétek kategóriába (386B) sorolni, amikor ugyanennek a műtétnek a
korszerűtlenebb nyitott változata A nagyobb térdműtétek (
A legtöbb fedett eljárást végző osztály utóbbi kódot használja, ezért az átsorolás
nem jelent többlet költséget.
Szakmai és gazdasági érvek alapján helytelennek tartom
a műanyag
szalagok magas támogatottságát. Jelenleg a műanyag szalag beültetés
gazdasági előnyöket élvez, ezért
Magyarországon az indokoltnál több ilyen műtét történik. A saját szövet
felhasználással szemben alkalmazása előnytelen, mivel magasabb a szövődmény és
reruptura arány.
Kérjük a
diszkriminatív 5814U Arthroszkópos keresztszalag pótlás /Arthrex műszer
készlettel/ kódnál a zárójelbe tett rész
törlését..
Akut térdsebészet
Az akut térdsebészeti ellátás támogatása indokolt, de ennek
mértéke ne legyen nagyobb, mint 30 %.
A többlet illesse meg az összes ellátó helyet, mivel ez
ösztönzi az akut ellátást.
Semmi sem indokolja, hogy a ugyanaz a műtét dupla annyi
súlyszámot kapjon a traumatológiai hálózatban. Az ilyen nagyságrendű különbség
csak akkor lenne indokolt, ha külön térdsebészeti ügyelet végezné ezt a munkát,
azzal a követelménnyel, hogy az ügyeleti időben lássák el az akut térdsérülést.
Ennek az ellátási formának nem lenne jelentős „egészségnyeresége”, ezért nem
tartom időszerűnek. Indokolatlan az
azonos szakmai teljesítmény eltérő finanszírozása aszerint, hogy hol történik a
teljesítés.
A finanszírozás és a szakmai érdekek szétválását példázza
a 398B kategóriába sorolt
artroszkópia súlyszám: 1.38340.
Ennek a finanszírozási döntésnek az a következménye, hogy az
elülső keresztszalag szakadás ellátása (Németországban az incidencia 40:100000)
a legtöbb magyart ellátó helyen arthroscopos szalagcsonk eltávolítás címén
műtétre kerül, és az artroszkópia sürgősségi indikációval elérhető súlyszámot: 1,38340 kapja, pedig
a definitív ellátás a primer szalagpótlás lenne.
A szalagcsonk eltávolítása szükségtelen, drága, és 2
rehabilitációs folyamatot jelent. (A szalagcsonk eltávolítása után a sérült
hosszú utókezelésre szorul, a definitív ellátás később történik és újabb hosszú
rehabilitációs folyamat követi.)
Amennyiben a módosítási javaslat csak az adott rendszeren
belül ad mozgásteret, a fenti átsorolás érdekében megjelölök néhány
mozgásszervi sebészetben alkalmazott eljárást, mely értékében – véleményem
szerint - nem éri el a besorolási kategóriát:
58244 Bokatáji
ganglion exstirpario
386B Súlyszám:
0,94391 58350 Izomvarrat
58304 Bursotomia
58352 Fascia varrat
388A Súlyszám:
0.89866 58130 külbokaszalag varrat
371G Súlyszám: 4.25482 Térdszalag
beültetés (nem biológiai) protézis komplikáció nélkül.
372G Súlyszám:
4,82918 Komplikáció miatt végzett
térdszalag-beültetés (nem biológiai protézissel)
Az artroszkópos vizsgálat pontértéke beavatkozás nélkül
lehet kisebb értékű, mint az operatív artroszkópia.
Természetesen a felsoroltak csak példaként emelhetők ki,
hiszen számos beavatkozás több kategóriában is elszámolható, így a kód író
tájékozottságán múlik, hogy adott műtét ellenértéke mennyi.
Összefoglalva:
*A fenti javaslattal a jelenleg érvényben lévő rendszeren
belül, néhány arthroscopos művelet reálisabb besorolását szeretnénk elérni.
*A HBCS 5.0 törzsállomány tanulmányozása során meggyőződtem
arról, hogy a szakmai szempontok sok esetben nem érvényesülnek.
*Az eredményes új eljárások több műtét típus esetén a
súlyszámok alapján megkapható összegből nem finanszírozhatók.
*Az egy kategóriába sorolt tevékenység szakmai és anyagi
értéke jelentősen eltér egymástól.
*Több azonos tevékenység több különböző súlyszám
kategóriában elszámolható.
*A betegség kódok és
beavatkozás kódok jelenleg használt rendszere bonyolult, félreérthető, néhány
esetben diszkriminatív.
*Racionálisabb lenne,
ha az alapszakmákra jutó reális arányú kifizethető összeget a finanszírozó
nyilvánossá tenné.
A rendelkezésére álló
forrás alapján minden szakma átlátható tevékenységi lista alapján
meghatározhatná az egyes tevékenységek értékét. (Ha minden osztály felsorolná az egy
év alatt elvégzett beavatkozásokat, az elvégzett beavatkozásokról szóló lista
jelenlegi HBCS 5.0 törzsállomány töredéke lenne, és a finanszírozó is
könnyebben áttekinthetné a valódi teljesítményt.)
A szakmák közti irreális számháborút látványosan
dokumentálja az egynapos sebészeti beavatkozások listája és pontértéke. (A
beavatkozás nagysága, műszer, időigénye alapján az urológia indokolatlan
támogatottsága látható.)
Magyar Artroszkópos Társaság